söndag 25 april 2010

Elithunden :-)

Igår var det dags för tävlingsdebut i högre spår. Hade inga större förväntningar då Frank har spårat uruselt dåligt den senaste tiden. Egentligen är det nog mest engagemanget som har varit väldigt lågt vilket gjort att det tagit väldigt lång tid att ta sig runt spåren den senaste tiden. Meddelade familjen att jag troligtvis kommer hem efter spåret men tji fick jag.

Var på plats på Elfsborgs Brukshundklubb i god tid, både Frank och Qvittra fick sig en liten promenad innan det var dags för lottning. Vid lottningen så höll jag på att drabbas av ett smärre nervöst sammanbrott då jag insåg att lydnaden låg först. Hade kallt räknat med att lille Frank skulle ha ett spår i kroppen innan vi gav oss ut på lydnadsplan. Detta brukar i och för sig föra med sig att han tappar i tempo men å andra sidan är han mindre benägen att hitta på galenskaper vilket hjälper till med att hålla mina nerver i styr. I vilket fall så var det bara till att plocka ut hunden ur bilen för att lägga plats. Han fick ju för sig att resa sig på platsen då vi tränade i Kungälv för några veckor sedan så jag var först lite tveksam om jag skulle lägga. Men 100% säker blir man ändå aldrig och skulle han resa sig så kommer han till mig. Sannolikheten att han skulle hitta på några dumheter med någon annan hund får nog anses som näst intill obefintlig. Så plats fick det bli och tur var väl det för han låg så fint min lilla pärla trots att en av de andra jyckarna bestämde sig för att det nog var bästa att bege sig till bilen när de började skjuta.

Vi hade startnummer tre och jag behöll Frank ute eftersom jag inte vill stressa Qvittra allt för mycket genom att slänga Frank in och ut ur bilen. Ur vårt perspektiv så har de en himla trevlig plan på Elfsborg ganska liten och därför blir det heller inga större förflyttningar mellan momenten vilket passar oss alldeles utmärkt. Fria följet var som vanligt tämligen oengagerat, framåtsändandet fick han 5 och 7 på. Klämde till med ett dubbelkommando på bägge sträckorna eftersom vi faktikt aldrig tränat helt tävlingsmässigt på detta moment. Han visste vad han skulle göra trots att det stod människor istället för andra pryttlar i gruppen. Min målbild gällande detta moment är en åtta och det kändes inte alls långt borta, dagens insats var helt okej med andra ord. Resterande moment låg mellan 8,5 och 9,5 och med tanke på hur lite kommenderingsträning vi gjort så är jag helnöjd. Lydnadsresultatet slutade på 231,75p.

Efter lydnaden var det dags för spåren. Väl på plats i skogen så tog jag Qvittra på en promenad då vi hade ganska gott om tid på oss. Frank blev aningen upprörd när hon fick komma ut och inte han, he, he. Fem minuter innan planerad start plockade jag ut Frank och traskade bort mot rutan. Domarna kom strax därefter och jag skickade ut en tämligen lugn och samlad hund i rutan. Lille Frank tuffade på ut, tog upp spåret gjorde sedan ett litet ringlande innan han tuffade på ut ur rutan. Sedan bar det av i ett behagligt tempo med gott häng i linan. Här och där gjorde han några korta kontroller men i övrigt var jag inte orolig vid ett enda tillfälle förrän efter sjunde pinnen... Först då började Franken mattas av något och då har han en tendens att bli lite slarvig. När vi sedan kom ut på en större traktorstig som han efter några kontroller började följa så började min puls öka markant. En sak som kan få Frank att tappa fokus är om en annan hund korsat spåret och det hade inte alls varit konstigt om någon promenerat förbi just här. Men Frank verkade i alla fall säker på sin sak och man har ju inte mycket att komma med i sammanhanget så det vara bara till att hänga på och mycket riktigt så låg slutpinnen mitt på stigen. Full pott på upptaget och alla pinnar med oss hem blev slutresultatet. Gullehund, tror aldrig att han har spårat så fint och fokuserat någon gång.

Efter lunch var det bara uppletandet kvar. Jag var ganska säker på att uppflyttningen redan var klar så inför detta moment var jag inte ett dugg nervös. Domarna hade placerat sig strax bakom mitten på baslinjen. Jag började därför skicka honom på det hörne jag kom in för att slippa ett eventuellt bråk om han fick för sig att kolla av gruppen. Var tämligen övertygad att han skulle varva dem vid någon ingång men jag kunde åtminstone skicka ut honom i rutan utan att behöva tjafsa med honom innan. Frank jobbade på ute i rutan och plockade in första föremålet tämligen snabbt, dock hade han lite tugg på vägen in. Även föremål nummer två kom in, utan tugg denna gång. Sedan höll han på och vela runt i det högra hörnet en hel del. Jag lät honom hållas då jag ändå inte behövde fler föremål. Han hade tidigare lyssnat fint på mig och han jobbade trots allt på. Tyckte inte det fanns någon anledning att avslöja för domarna att han förmodligen inte skulle bry sig om att komma in utan föremål. När det var en minut kvar hittade han föremål nummer tre och på vägen in även nummer fyra. Naturligtvis så släppte han föremål tre och tog fyran med sig in (även detta utan tugg). När jag skickade ut honom igen så hämtade han in det föremål han släppt (inget tugg här heller) och här får matte sig ett regelbryt. När hunden är på väg in så inser jag att jag inte vet vad som gäller om hunden byter. Om föremålet inte räknas så borde jag ju skicka honom igen. Innan jag har hunnit tänka klart är hunden framme så jag tar bara emot föremålet utan att göra någon ingång. Hade förmodligen inte spelat någon större roll i betyget i vilket fall och en bra lärdom för framtiden att tänka klart innan. Slutresultatet blev 8 och 8,5, enligt domarna så låg avdragen på tugget på första föremålet samt att han bytte. I vilket fall så gjorde han dagens bästa uppletande. Innan uppletandet låg han på en andraplacering men nu gick vi om. Inte för att det har någon betydelse i min värld men som grädde på moset så vann vi dagens tävling med slutresultatet 541,25 poäng. Fin-fina priser var det också, vi fick en hel tacoservis och en Nalle med oss hem :-). Daniels kommentar när vi kom hem var. Vad bra att han börjar betala tillbaka, då är det bara ca 50000:- kvar ;-). Denna dag var han värd var enda krona :-)).

Så nu skall vi suga på den här karamellen länge och väl. Skall nog ta mig i kragen och tävla lite lydnad under sommaren och sedan leta upp någon lämplig elittävling till hösten. Hade varit himla kul om vi kunde få lite bättre ordning på fria följet men vette tusan hur det skall gå till. Han är ju trots allt ganska momentsäker så får jag bara höjt lägstanivån lite så kanske man skulle kunna tävla på riktigt. Tidigare mål för Frank har egentligen bara varit att få honom godkänd i elit men som jag brukar säga. Skam den som sätter så låga mål att hon når dem :-).

Långt inlägg blev det, har ni orkat läsa ända hit så vill jag också passa på och säga. Tack alla snälla för alla grattisar, det värmer gott i själen. Och med tanke på alla de sjuhundrafemtioelva lägrestarter jag och Frank har gjort så kändes det extra bra att någon gång ha lite medvind.

Dags att ladda batterierna för att orka upp till jobbet imorgon.

Tjingeling

8 kommentarer:

Annika & Occra sa...

Stort GRATTIS till tävlingsframgången och Lycka Till i eliten!

Erica sa...

Superduber grattis!=) Jätteskoj och helt underbart, vi glädjs med er för fullt! Så himla skoj! Och vad duktiga ni va båda två!

Ha så skoj på jobbet!
kramkram erica som av någon konstig anledning är uppe så här tidigt!

Hoffar i väst sa...

Supergrattis!

jättekul!

Kram Patricia

Pia & Hast sa...

Hoppsan detta jade vi missat... GRATTIS!!!!!

Linda sa...

GRATTIS vad roligt! Lycka till i eliten!

Kram Linda

Ewa och Qaxi sa...

Stort GRATTIS!!! :)

Carina sa...

Ytterligare ett SUPERGRATTIS ! Om någon var värd detta så var det du efter allt trassel som varit!
Goa lilla vingmutteröronfranken han kan om han vill!
KRAM KRAM KRAM

Hélena o Bixi sa...

Grattis igen och vilken trevlig läsning :-)
Jag kan se hela tävlingsdagen framför mig. Verkligen superduper tycker jag.
Lycka till i fortsättningen, nu har du ju fått tåget i rullning så det är bara att tuffa på ;-)