onsdag 14 april 2010

Lycka!!

Tog en snabb kvällspromenad med hundarna. Först ut var Qvittra, efter tio minuters promenad smet vi in på fotbollsplanen för lite träning. Och tro tusan om inte det lilla underverket börjar inse att man inte får vara med och leka om man kvittrar. Skall absolut inte ropa hej än men vi gjorde ett flertal ingångsövningar alldeles ljudlöst, ljuvligt. Efter lite tjo och tjim på fotbollsplanen fick vi ett lysande träningstillfälle på en fet duva som satt mitt på stigen och såg så härligt lockande ut. Den lilla tokan tog sats men vände fint när jag påpekade att hon höll på att göra något tämligen olämpligt. Sedan blev det toklek där jag höll på att krossa ett av skolans fönster med bollen. Ett litet upplet han vi också med innan det var dags för stampe storfot att lufta sina lurviga.

Även Frank hamnade på fotbollsplanen. Det bidde en liten kedja bestående av ett fritt följ, följt av en inkallning med belöning efter ställandet. Körde sedan inkallning med ställande med bollen hos mig för att få upp farten. Poletten trillade i dag ner på rätt ställe för jäklars vilket fint ställande han fick till trots att även farten var på topp. Tänkte avsluta med en fjärr där jag under hela vintern har försökt få gullefjunet att förstå att man inte skall lyfta bakfötterna i denna övning. Detta har varit extremt svårt för honom att förstå, från liggande till ställande så kan han bara inte låta bli att göra ett litet stamp när han kommit upp i stående ställning. Men idag på femton meters avstånd gör han det alldeles perfekt, gullhund. Tänk att en sådan liten detalj kan göra en så himla glad.

Även Frank fick sig ett litet upplet efter sin lilla men ändå så stora bedrift och sedan gick vi hem i vårkvällen. Under tiden jag var ute och härjade med fyrbeningarna hade Daniel fixat årets första grillmiddag, mums.

Ibland är livet härligt enkelt att leva :-)

3 kommentarer:

Carina sa...

Låter ju helt fantastiskt! Och tänk så glad man blir för resten av dagen, bara man får lite medvind ibland!
KRAM

Ewa och Qaxi sa...

Härligt!!! :)

Carina sa...

Gulle dej... Och Jatack, det gör vi gärna!
I morrn skall vi till GBG och på söndag har jag spår med ALinstruktörerna, men nästa helg ser positivt ledig ut än så länge :-)
KRAM