torsdag 29 oktober 2009

Det tar sig

Nu börjar vi äntligen få lite ordning på leken. Ett tag trodde jag knappt att det skulle vara möjligt men nu kommer hon in riktigt fint, för det mesta vill säga. Just nu har hon lite ont om tänder så vi tar det lite lugnt på kampfronten men det känns ändå bra att vi är på rätt väg. Växer gör hon också det lilla trollet.
I övrigt så börjar det ta sig lite smått med träningen. På min planering står det förutom lek, sitt och ligg kvar, stå stilla, kontakt och inkallning. Tyst uppbunden hund står också på listan men där slarvar jag något hejdlöst, tyvärr. Hon sitter kvar jättefint, har börjat öka sträckan samt störningarna Denna veckan har det blivit träning både i Kungälv och i Ale med andra hundar runt om och då är det inte riktigt lika klockrent men det kommer sig. Ligg kvar fungerar för det mesta men jag har slarvat lite med träningen även här. Har också en tendens att låta henne ligga lite för länge, får skärpa till mig helt enkelt.

Att stå stilla fungerar också bra, har börjat med störning även här. Tänkte börja öka på det lite smått med att lära in olika ord för belöning framför och bakom. Har fortfarande inte riktigt lyckats bestämma mig för vad ordet stanna egentligen skall betyda. Har därför börjat lite smått med att klicka in ett ställande utan ord på promenaden. När jag hittar ett vettigt sätt att få henne att stanna som jag vill så får jag väl fundera på vilket ord jag skall använda. Stilla hoppas jag i förlängningen kunna använda i fler situationer än vid fotografering ;-).
Tjingeling

2 kommentarer:

Susanne & Cia sa...

Halloj i hålet!

jisses så fiiiiin hon e i kroppen din lilla fröken. Väldigt fina former, kanske man inte säger i hundsammanhang men jag tror du förstår vad jag menar. Jag tycker hon e väldigt vacker måste jag säga.
Vad kul ni börjar få ordning på leken. Lite skönt med tandlös hund,. Gör inte så ont i fingrarna då! HIHI

Kram
Susanne

Anonym sa...

Qlura låter hälsa att Qvittras matte verkar vara flitigare.....

Nåja, det blir nog bra för oss i slutänden också;)

KM