söndag 25 oktober 2009

Tävlingsrapport

Då har vi tävlat igen och man kan väl säga att trenden håller i sig även om Frankeboy var bra mycket bättre på Orust än vad han var idag. Vi har i alla fall lyft oss och det känns fortfarande som om vi är på rätt väg. Aktivitetsnivån var som sagt helt klart bättre på Orust men där spelar nog miljön in en del. I ridhuset fanns det inte så mycket annat som störde. Idag var det gräsplan i ösregn. Fria följet var något sämre (även om betyget blev detsamma) vilket visade sig på dumrutan där vi fick en nia pga ett halvtaskigt fritt följ. Rutan nollade han även denna gång men nu visste han i alla fall vad han skulle göra. Fast han vände upp och stannade innan rutan, ett fel som vi tidigare fått lite sporadiskt men tillräckligt sällan för att jag inte tagit tag i det. Jag tjatade på honom en del och fick in honom men då började han nosa så jag bröt momentet.

Övriga moment fixade han fin-fint och förutom inkallningen som jag nog får ta tag i så var det 9 och 9,5 i protokollet. Inkallningen har jag tidigare haft en tämligen stadig nia på. Tempot har varit lite dåligt men jag har hittills nöjt mig med detta. Nu börjar även ställandet bli lite halvtaskigt så jag får väl ta tag i det hela. Tycker bara att det är så attans tråkigt att träna. Får väl grunna lite på det hela och se om jag kan komma på någon bra strategi. Rutan får vi bara se till att traggla en del så sitter den förhoppningsvis som en smäck igen. Han har ju nästan aldrig felat på denna tidigare.

Sedan får jag väl snart bestämma mig för vad vi skall göra med lydnaden. Skall vi tävla på allvar så måste jag ändra min träning när det gäller rutan. Som jag tränar nu så riskerar vi att få avdrag för att han vänder upp innan mitt kommando. Med nuvarande målsättning så är det ett fel som jag köper. Tiden går ju dessutom så rasande fort, snart är årets tävlingar slut och det börjar bli dags att fokusera på brukset igen. Får väl se hur mycket finslipande det hinner bli på lydnaden. Tävlingen slutade i alla fall med ett andrapris på 249,5p, dessutom var det vi som för dagen lyckades bäst så Franken fick äran att vinna tävlingen.

Lilla Qvittra fick sig ett litet spår som hon tog i ett huj. Hon har attans bråttom så det blir till att ta sig en liten funderare även där. Slutet uppskattade hon dock aningen bättre. De senaste gångerna har hon fått fårfäll i läderkoppel som slut och det är en höjdare. Sedan fick hon följa med in i stugan där hon faktiskt kopplade av riktigt fint till slut.

Nu är det dags att slå på Wallander.

Tjingeling

Inga kommentarer: