måndag 19 oktober 2009

Helgens bravader och träningsfunderingar

Så var det ny vecka igen. Helgen ägnades åt dop och naturligtvis hundar. I lördags var vi på dop i Göteborg. Lille David skötte sig alldeles utmärkt och efter att prästen sagt sitt så bjöds det på god tårta och trevligt sällskap. Söndagen ägnades åt MTBackamo, jag hoppade sociala samspelet för 6 Rapportarhundar och en liten glad boxer. Har ju inte hoppat så värst många gånger sedan jag gick utbildningen så det var lite nervöst innan man kom igång. Hundarna var dock snabbt med på noterna och då blir det ju så mycket roligare.

Hundarna har tyvärr inte gjort många knop i helgen så jag började dagen med att försöka återgälda dem lite grann. Frank fick sig ett litet lydnadspass efter promenaden och jag tror nog att jag kommit på vad det är som spökar med rutan. Den senaste tiden har han sett ut som ett frågetecken när jag kommenderat honom till rutan och sedan sprungit runt lite planlöst. Detta moment har ju tidigare suttit som en smäck och det är nog det som är problemet. Har ju bara "kontrolltränat" rutan lite då och då. Fjärrapporteringen som jag strulade till rejält för ett tag sedan har jag däremot tränat en del och nu verkar det som om han har blandat ihop momenten.

Får nog vara noggrannare med hur jag kommenderar honom till rutan så att momenten inte blir för lika varandra. Sedan får jag skärpa till mig och träna rutor på längden och bredden. Gärna med inkallning innan så att han lär sig att springa till rutan och inte hålla sig på samma linje som vid inkallningen. Fjärrapporteringen skall jag nog träna vidare på samma sätt som jag gjort tidigare ett tag till. Måste bara ge tusan i att bli arg på honom då han tjuvar på belöningen eftersom det då blir någon form av belöning i Franks värld. Fungerar inte detta så får vi ta oss en ny funderare men den dagen den sorgen. Vi lär ju knappast bli klara till helgens tävling men eftersom huvudmålet ändå är att träna på att tävla med en positiv attityd så har ju poängen en underordnad betydelse.

Lilla Qvittra fick sig ett spår och ett litet minisök. Bägge fixade hon galant fast hon har lite väl bråttom. Behöver även få upp lite bättre motivation på föremålen. Hon markerar föremålet men vill sedan helst fortsätta i spåret. Efter spåret fick hon sig en liten promenad med kusin Molly. Promenader med andra hundar måste vi jobba mer på, hon sköter sig hyfsat men intresset är lite väl stort för min smak.

Nu är det snart dags att ge sig ut på nästa spår. Lilla fröken skall få sitt första icke förarlagda spår, skall bli spännande att se hur hon tar sig an detta.

Tjingeling

5 kommentarer:

Akko och I-Orry sa...

Tack duktiga Anna när du var "Socialfall" på MT på Backamo!! Har sett filmen på Orry där du av Tommy Karlsson får beröm för ditt agerande,kul va? Du var verkligen intensiv till sista hunden,bra jobbat!!!

Carina sa...

Låter som en härlig helg! Sån där så man dimper utmattad men lycklig ner i soffan och myser på kvällen!
kram på dej

Ewa & Qaxi sa...

Qaxi är precis likadan i spåret!

Andreas och Mörka Molly sa...

Och hur gick det spåret?

Anna Sundalen sa...

Jo tack det gick bra. Det hann bli näst intill mörkt innan vi kom ut på den andra vändan. Strax innan slutet såg hon ett spöke av något slag men jobbade sig ändå vidare.